Aikido!

Idag hade vår skola fridluftsdag och jag hade lyckats övertala F att välja aikido med mig. Så vid halv tio träffades vi på busshållsplatsen och gick till stället.
 Där stötte vi på ett litet problem- att komma in. Det var nämligen låst på ytterdörren, så vi blev lite nervösa när vi inte visste vilken knapp man skulle trycka på. Men tillslut gick det och vi lyckades komma upp två trappor, som vi blivit instruerade om.
 Vi följde några små skyltar tills vi kom fram till ett stort rum med en liten skiljevägg. Personligen fick jag känslan av ett väntrum med ett stort rum längst inne där vi kunde se lite folk gå omkring med vita dräkter. "Ska vi ha sånna!?" viskade vi lågt till varandra och fnissade lite. Allting verkade så konstigt, så fel, så... korkat, vi ångrade att vi hade valt det.
 Eftersom vi var en halvtimme för tidiga stod vi bara där och disskuterade om det verkligen var det skulle vara. Men tillslut kom en gubbe och välkomnade oss lite snabbt. Han berättade var omklädningsrummen var och sedan gick han vidare. Så vi gick genom väntrummet och smet in i det lilla omklädningsrummet- och väntade. Vi var redan ombytta (vilket var tur), så vi satt i stort sett bara och pratade.Slutligen kom det två till och efter det kom även en lärare, min historielärare av alla lärare.
 Ytterligare tid passerade och sedan kom gubben igen och sa att vi kunde komma in i rummet där vi skulle vara. Vi gick in och jag drabbades av en förvånad känsla: rummet var rektangulärt och hade träväggar. Golvet pryddes av mjuka, gröna mattor som enligt min erfarenhet heter tatami- mattor. På ena väggen hängde en bild av en gubbe med skägg och under där fanns en annan tavla med japanska tecken. I rummet gick fyra killar omkring som såg ut att vara i sin egen värld. Dem gjorde lite skickliga saker och en av killarna kastade sig plötsligt ner på marken och gjorde en kullerbytta, innan han gick vidare som ingenting. Så fort någon trädde in i rummet eller gick ut därifrån vände de sig mot tavlan och bugade. Alla nykomlingar tryckte sig förvånat mot väggen.
 Men sedan kom det i alla fall igång. Ledaren berättade lite snabbt om aikido och tavlorna i mitten innan alla tillsammans gjorde en slags hälsnings-ritual. Ingen fattade ett skit, men vi följde hans exempel och bygade först mot tavlan, sedan mot ledaren. Efter det var det dags att börja värma upp- med att gå. Ja, det kändes jättefånigt att gå i en stor cirlek i rummet, men det skulle vi i alla fall göra. Så vi gick, sedan bytte vi håll och fick jogga och lite andra saker. Sedan började själva lektionen på riktigt och det mesta bestod av olika övningar som vi skulle härma, två och två. Samtidigt gick de fyra skickliga killarna runt och gav instruktioner. Efter en timme fick vi en fem-minuterspaus och sedan körde vi igång igen. När klockan var tolv skulle vi sluta, men först klockan 12.20 kom vi bort från mattan efter en ny hälsning, uppvisning av proffsen (det var coolt!) och lite annat.
 Så vad skulle vi göra då? Jag hade precis missat min buss och F tänkte äta, så vi gick in på Burger King och käkade. Gott! Sedan gick vi tillbaka till busshållsplatsen och väntade. Hennes buss kom först men hon frågade om hon skulle vänta på min som kom 20 minuter senare, men jag sa att det var okej och så sa vi hejdå. Så jag gick bort och väntade med min musik och sedan satt jag på en relativt tom buss resten av vägen hem.

En lång sammanfattning av fridluftsdagen idag. Ledsen att det blev så långt, men jag behövde helt enkelt skriva av mig. Måste säga att jag tyckte det var riktigt roligt och funderar på att börja på det. Fast jag får se om jag får tid, ork och annat. Men om du vill läsa hela detta inlägget är det upp till dig: take it or leave it!

Förresten kom jag på att de flesta kanske inte ens har en aning om vad aikido är, och eftersom jag dessutom lovat att börja ha mer bilder kommer här en film. Bättre än inget ju.
Fast jag var inte sådär våldsam. ;)


Kommentarer
Skrivet av A m a n d a

Låter ballt! ;)

2009-02-04 @ 22:28:39
URL: http://novellfreaket.blogg.se/
Skrivet av Louise

Okej? Gjorde ni själva inget??? O__O Fatta typ inte... :S

2009-02-05 @ 21:32:11
URL: http://youwearmeout.blogg.se/

Lämna ett spår


Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress (Syns inte)

Adressen till din blogg

Dina ord

Trackback
RSS 2.0